Bikers'Festival Bikers’Classics

BIKERS’CLASSICS

DG Sport laat al verschillende edities na elkaar het concept van de Bikers’Classics evolueren, het niet te missen event voor liefhebbers van classic motoren op het Circuit van Spa-Francorchamps. Zoals in 2023, zullen de Bikers’Classics die geprogrammeerd staat op zaterdag 10 en zondag 12 augustus immers deel van het uiterst ambitieuze Bikers’Festival zijn.

Ter herinnering, het voornaamste objectief was een formule te vinden die deze uitzonderlijke machines uit het verleden nog meer in de kijker zou zetten, alsook alle animatie die gepaard gaat met deze circuitsessies. Dat bracht ons op het idee om een Bikers’Festival met verschillende facetten op poten te zetten, om zo alle liefhebbers van motoren, zowel oud als nieuw, samen te brengen op het ‘mooiste circuit ter wereld’. De classics zullen uiteraard de nodige tijd op circuit krijgen en ook de parades blijven meer dan ooit onderdeel van het programma. De kampioenen uit het verleden zullen er ook opnieuw zijn voor de souvenirjagers onder de fans. Maar op het Bikers’Festival is dat maar een deeltje van de affiche.

Het Bikers’ Classics / motor registratiepakket bevat:

  • 10 track sessies
  • Toegang tot het Bikers’ Festival
  • Deelname aan de Grote Parade
  • 1 Party pack met 1 maaltijd ticket, 2 drank tickets
  • 1 ticket voor een begeleider
  • 1 souvenir pet
  • Camping in de paddock de Spa-Francorchamps

TARIEF: 535€/motor

INSCHRIJVING : https://booking.dgsport.eu/nl/58-bikers-classics

Het Bikers’ Classics / side registratiepakket bevat:

  • 5 track sessies
  • Toegang tot het Bikers’ Festival
  • Deelname aan de Grote Parade
  • 2 Party packs met 1 maaltijd ticket, 2 drank tickets
  • 2 tickets voor begeleider
  • 2 souvenir petten
  • Camping in de paddock de Spa-Francorchamps

TARIEF: 325€/side

INSCHRIJVING : https://booking.dgsport.eu/nl/58-bikers-classics

VERGUNNING

Alle vrij rijden deelnemers moeten : 

  • ofwel beschikken over een “Trainingsvergunning” die hen dekt voor een evenement dat in België plaatsvindt;
  • of een Vintage Card via de Online Inschrijving bestellen (30€, zie voorwaarden).

TOEGELATENE MOTOREN

Motoren

  • Gewone of sportieve wegmotoren, 2 takt of 4 takt die gebouwd werden tussen 31/12/1939 en 31/12/2000.
  • Post-classic sportieve motorfietsen 2 takt, wegrace-motorfietsen of GP (b.v. : Yamaha TZ, Suzuki RG, Aprilia RS 125, Aprilia RS 250 …) die gebouwd werden tussen 31/12/1972 en 31/12/2008.
  • Superbike zie aanmerkingslijst

N.B : alle Cafe Racers gebouwd op basis van modernere machines zullen geweigerd worden.

Open uitlaat is toegelaten – slick banden zijn toegelaten voor motoren gebouwd na 1972.

Side Car

Alle sidecars gebouwd voor 1991 zijn toegelaten.

Staat van de machine

De motor moet in zijn originele staat verkeren. De vervangen onderdelen moeten uiterlijk gelijk zijn aan de originele onderdelen.
De zijstandaard en/of middenbok dienen verplicht gedemonteerd te worden of stevig bevestigd te worden aan het frame.
Voor classic motoren worden de volgende technische modificaties niet toegelaten : remklauw vooraan met 4 of 6 zuigers, upside-down vork.
De banden en de remmen moeten in goede staat zijn. De achteruitkijkspiegels en richtingaanwijzers dienen verplicht verwijderd of ingeplooid te zijn, de lichten dienen te worden afgekleefd met kleefband.

Aangeraden maar niet verplicht :
Voor de motoren met natte carter en/of waterkoeling: Het plaatsen van een opvangreservoir dat minstens de helft van de smeer- en koelvloeistof kan opvangen. 
De overloop van de benzinetank, het koelsysteem, carter- en versnellingsbakontluchting dienen opgevangen te worden in een reservoir van minimum een halve liter inhoud.

Reservemotor : Deze wordt niet meer standaard toegelaten en zal enkel ter plaatse aangeboden kunnen worden, enkel en alleen als de geldig ingeschreven motor in panne valt of verongelukt is. Deze reservemotor zal verplicht van dezelfde categorie moeten zijn als de eerste motor ! Indien dit het geval is, dan dient u zich op dat moment aan te bieden bij de Technische Keuring om uw eerste motor te laten afkeuren en uw reservemotor in te schrij

GEDRAG OP HET CIRCUIT

  • Vóór de 1ste run zal een VERPLICHTE briefing voor alle piloten worden gehouden.
    De start zal in golven worden gegeven, op aangeven van de aanwezige standcommissarissen.
  • Aan het einde van elke sessie, zal de zwart/wit geblokte vlag gezwaaid worden voor het ingaan van de pitlane. Deze vlag geeft het einde van de sessie aan en verplicht tot onmiddellijke terugkeer naar de pitlane, zonder afremmingsronde.
  • In geval van nood, zullen de rode signalisatielichten aangestoken worden en zullen de vlaggen gezwaaid worden door de organisator over het volledige circuit. Van zodra de rode lichten aangaan moet elke deelnemer vertragen en meteen aan gematigde snelheid terugkeren naar de paddock via de pitlane van de boxen.
  • Tijdens de duur van een SESSIE mag een deelnemer slechts halt houden in de pit lane, nooit op het circuit. Bij het opnieuw oprijden van het circuit, zal de deelnemer strikt de instructies van de standcommissarissen aan de uitgang van de pitlane opvolgen.
  • Een deelnemer met pech op het circuit of die het slachtoffer is van een valpartij kan enkel moet verplicht wachten om teruggebracht te worden door een voertuig van de organisatie. Het is ten strengste verboden het circuit in tegenwijzerzin op te rijden, op straffe van onmiddellijke uitsluiting.
  • De maximumsnelheid in de pitlane bedraagt 60 km/u. De maximumsnelheid in de paddock is 10 km/u.  Op verschillende plaatsen zullen radarcontroles worden uitgevoerd.  Elke deelnemer die zich niet aan deze beperkingen houdt, zal bij de eerste vaststelling met een geldboete van 50 € krijgen en zal uitgesloten worden na de tweede vaststelling.
  • De organisator kan een deelnemer die een gevaar betekent door zijn rijgedrag of door de slechte staat van zijn motor uitsluiten, zonder enige schadeloosstelling.
  • Elke deelnemer moet zich schikken naar de instructies en aanwijzingen die hem door de organisator of stand- en baancommissarissen worden opgelegd.  Deze laatsten geven hun aanwijzingen met behulp van vlaggen en/of signalisatielichten (zie beschrijving hieronder).
  • De dagen zijn bedoeld als trainingsdagen en niet als race.  Geen enkele vorm van agressiviteit van de piloten wordt toegestaan.  De organisatie vraagt respect van alle deelnemers tijdens inhaalmanoeuvres. De traagste piloot houdt zijn lijn aan, de snelste piloot dient op te letten tijdens het inhalen.

REGLEMENT

Inschrijving

De inschrijving is strikt persoonlijk. Ze is geldig voor één enkele persoon.
Een deelnemer wordt als geldig ingeschreven beschouwd wanneer enerzijds zijn ingevulde en gehandtekende inschrijvingsformulier is ontvangen en anderzijds zijn betaling werd ontvangen door de organisator.
De betaling voor uw deelname dient ons uiterlijk te bereiken 2 weken volgende op uw inschrijving.  Zonder betaling binnen de 14 dagen zal uw reservatie geannuleerd worden.
Nadat U aan deze voorwaarden heeft voldaan zult U geldig zijn ingeschreven en ontvangt U een bevestiging en de praktische details via mail, ongeveer 2 weken voor het evenement.
Het inschrijvingsformulier is geldig voor één motor !
Indien u 2 motoren wenst in te schrijven : deze machines dienen dan verplicht van een verschillende categorie te zijn (bouwjaar, cilinderinhoud, vermogen) en dan dient u een tweede formulier in te vullen en tevens het inschrijvingsbedrag te voldoen voor elke motor.

In het geval om redenen van overmacht (onweer, onvoorziene omstandigheden, incident op de piste, …) één of meerdere sessies of zelfs het hele evenement geannuleerd dienen te worden, verbinden de deelnemers er zich toe om geen enkele tegemoetkoming of terugbetaling van de organisator te eisen.

Uitrusting

Elke deelnemer dient zich verplicht uit te rusten met een volledig lederen pak (2-delig met Elke deelnemer dient zich verplicht uit te rusten met een volledig lederen pak (2-delig met gesloten ritssluiting toegestaan), een integraalhelm die aan de huidige normen voldoet (ECE2205 of FIM norm), lederen laarzen en dito handschoenen.
De “CROMWELL” en “BOL” helmen zijn niet toegelaten. Het dragen van een rugprotector is sterk aangeraden.
Een technische keuring zal uitgevoerd worden op alle machines.  Hierbij zullen het bouwjaar alsmede de uitrusting van de piloot gecontroleerd worden.

Meer informatie? Stuur een e-mail naar info@bikersfestival.be

Rechercher dans les news

Fermer Zoomer