{"id":9668,"date":"2024-08-08T15:20:39","date_gmt":"2024-08-08T13:20:39","guid":{"rendered":"https:\/\/bikersfestival.be\/la-suzuki-rg-500-a-lhonneur\/"},"modified":"2024-08-08T15:21:56","modified_gmt":"2024-08-08T13:21:56","slug":"la-suzuki-rg-500-a-lhonneur","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bikersfestival.be\/nl\/la-suzuki-rg-500-a-lhonneur\/","title":{"rendered":"De Suzuki RG 500 in de spotlight!"},"content":{"rendered":"\n
Komend weekend 10 en 11 augustus organiseert DG Sport het Bikers\u2019Festival, een bijeenkomst met alle motorfans op het circuit van Spa-Francorchamps. Naast talloze activiteiten en shows moeten we het even hebben over \u00e9\u00e9n van de highlights, een eerbetoon aan de legendarische GP Machines onder de noemer Suzuki RG 500!<\/p>\n\n\n\n
De geschiedenis van deze Suzuki competitiemachines, bekend onder de naam RG 500, begint in 1974. Dit type racemotor werd immers ge\u00efnspireerd op een minder bekende machine, de \u201962 RZ 62 250 viercilinder, bijgenaamd \u2018Whispering Death\u2019. Die bijnaam verklaart meteen ook waarom het model in 1965 reeds uit de competitie genomen werd met geen enkele titel op haar naam.
Toch zou dezelfde motorarchitectuur ook gebruikt worden voor de machine met code G-54, die haar stempel zou drukken in de 500 klasse gedurende maar liefst 28 jaar. In de handen van ene zekere Barry Sheene, maar ook Jack Findlay en Paul Smart blonk de Suzuki uit op alle circuits, al verbruikte ze wel zoveel benzine dat de monteurs uiteindelijk de benzinetank moesten vergroten. Ze sneden de tank zelfs open en maakten ze hoger.
In 1975 zou de XR14 competitiemachine haar eerste GP winnen op het TT Circuit in Assen met Barry Sheene aan het stuur. En u raadt het al: deze machine zal ook aanwezig zijn op het Bikers\u2019Festival.
Echte roem volgde overigens nog in \u201976 en \u201977 toen Barry Sheen twee wereldtitels veroverde en Suzuki tot het topmerk optilde.<\/p>\n\n\n\n
Hoewel het rijwielgedeelte van de RG 500 redelijk conventioneel is, heeft de motor een prachtige opbouw met 4 vierkante cilinders en afzonderlijke krukassen. Dit mechanisme zou evolueren tot 1986, vooraleer het merk besluit verder te gaan met de V4 architectuur die bekend zou worden in de RGV. Die zou op haar beurt in de Grand Prix blijven tot 2002.<\/p>\n\n\n\n
De Spirit of Speed Association maakte een selectie op het Bikers\u2019Festival van uitzonderlijke fabrieks- en productie RG\u2019s die u kan bewonderen, net als een aantal RGV V4\u2019s van de eind jaren \u201990. Stuk voor stuk zijn het legendarische machines die u kan bewonderen in box 41 van de F1-pitlane in aanwezigheid van de verzamelaars die maar wat graag hun passie met het publiek delen.<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Komend weekend 10 en 11 augustus organiseert DG Sport het Bikers\u2019Festival, een bijeenkomst met alle motorfans op het circuit van Spa-Francorchamps. Naast […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":9664,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[126,117],"tags":[],"class_list":["post-9668","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-bikersfestival-nl","category-edition-2024-nl"],"acf":{"vhrs":false,"show_group":false},"yoast_head":"\n